Βιωματικό Σεμινάριο Συγγραφής Ερευνητικών Εργασιών για Προπτυχιακούς, Μεταπτυχιακούς και Διδακτορικούς Φοιτητές

Παρουσίαση προγράμματος

1. Εισαγωγή

Είναι γνωστό ότι οι φοιτητές, κυρίως προπτυχιακοί και μεταπτυχιακοί, ενίοτε δε και διδακτορικοί, στη σκέψη και μόνο της εκπόνησης μιας ερευνητικής εργασίας (πτυχιακής, διπλωματικής ή διδακτορικής διατριβής) τρομοκρατούνται, θεωρούν τη διαδικασία ως ένα αδιαπέραστο εμπόδιο και δεν ξέρουν από πού να αρχίσουν.

Για τη διεξαγωγή μιας επιστημονικής έρευνας, εκτός από τις θεωρητικές προσεγγίσεις για τη μεθοδολογία έρευνας ο ερευνητής οφείλει να έχει επίσης γνώσεις ενός προγράμματος εισαγωγής και ανάλυσης ερευνητικών δεδομένων, όπως το SPSS. Εφόσον είναι κάτοχος αυτού του πακέτου γνώσης, είναι σε θέση να ανταποκριθεί επιτυχώς στις απαιτήσεις της έρευνας.

Δυστυχώς, παρά την εξαιρετική σημασία της, η Μεθοδολογία της Έρευνας δεν αποτελεί προαπαιτούμενο γνωστικό αντικείμενο για όσους επιθυμούν να εκπονήσουν ερευνητική εργασία στα διάφορα τμήματα των ελληνικών Πανεπιστημίων. Μάλιστα, σε ορισμένες περιπτώσεις, δεν περιλαμβάνεται καν το μάθημα της Μεθοδολογίας της Έρευνας στο πρόγραμμα σπουδών των πανεπιστημιακών τμημάτων ή, αν περιλαμβάνεται, δεν προσφέρεται όλο το πακέτο που θεωρείται απαραίτητο για τη διεξαγωγή οποιασδήποτε ερευνητικής διαδικασίας. Βέβαια, και στις περιπτώσεις, ακόμα, που προσφέρεται τέτοιο μάθημα, είναι πολύ συχνό φαινόμενο οι φοιτητές να μη μπορούν να εφαρμόσουν στην πράξη όσα μαθαίνουν σε θεωρητικό επίπεδο, με αποτέλεσμα να αντιμετωπίζουν εξαιρετικές δυσκολίες στην πρακτική αντιμετώπιση συγκεκριμένων ερευνητικών προβλημάτων.

2. Στόχος του βιωματικού σεμιναρίου

Στόχος του παρόντος σεμιναρίου είναι να αποκτήσουν οι επιμορφούμενοι τις απαραίτητες γνώσεις και δεξιότητες για τη διεξαγωγή μιας έρευνας, αρχής γενομένης από τη διατύπωση του θέματος, την αναζήτηση βιβλιογραφίας, στη συνέχεια την επιλογή και κατασκευή των κατάλληλων ερευνητικών εργαλείων, τη διατύπωση των ερευνητικών υποθέσεων, τη συγκρότηση της μεθοδολογίας και τον τρόπο παρουσίασης των αποτελεσμάτων, μέχρι και την συγγραφή της εργασίας.

3. Σε ποιους απευθύνεται

Το σεμινάριο απευθύνεται σε:

  1. Προπτυχιακούς φοιτητές
  2. Μεταπτυχιακούς φοιτητές
  3. Διδακτορικούς φοιτητές
  4. Σε κάθε ενδιαφερόμενο που επιθυμεί να γνωρίσει ή να βελτιώσει τον τρόπο οργάνωσης και διεξαγωγής ερευνών και συγγραφής επιστημονικών εργασιών.

4. Θεματικές ενότητες

Αναλυτικότερα, το πρόγραμμα του σεμιναρίου περιλαμβάνει τις εξής θεματικές ενότητες:

  • Προετοιμασία για τη συγγραφή επιστημονικής ερευνητικής εργασίας (Μπάκας)
  • Μεθοδολογία Εκπαιδευτικής Έρευνας – Ποιοτική και ποσοτική προσέγγιση της έρευνας (Γεωργογιάννης)
  • SPSS: Κατασκευή βάσης δεδομένων, καταχώρηση ανεξάρτητων και εξαρτημένων μεταβλητών
  • Τεστ αξιοπιστίας και παραγοντική ανάλυση για τη μέτρηση της εγκυρότητας του ερευνητικού εργαλείου
  • Δημιουργία και περιγραφή πινάκων Crosstab x2
  • Εξαγωγή μέσων όρων και τρόπος παρουσίασης
  • Διενέργεια T-test σε ανεξάρτητα ή εξαρτημένα ζεύγη μεταβλητών
  • Συγγραφή της εργασίας: ειδικά χαρακτηριστικά συγγραφής και μορφοποίησης, βιβλιογραφικές παραπομπές, οδηγίες εισαγωγής παραπομπών και δημιουργίας πίνακα περιεχομένων

5. Διάρκεια σεμιναρίου και οικονομική συμμετοχή

6. Απαιτούμενος εξοπλισμός

Δηλώσεις Συμμετοχής

Μέθοδος διδασκαλίας:
Διά ζώσης εκπαίδευση

Γλώσσα διδασκαλίας:
Ελληνική

Τίτλοι σπουδών:

  • Βεβαίωση Επιμόρφωσης
  • Αποδεικτικό μαθημάτων και εργασιών